Selahattin ÇELİK

Selahattin ÇELİK


Ulaşım:

12 Mart 2020 - 00:02

               Ulaşım:
Turizm olayının temeli hizmete dayanmaktadır. Bu hizmetlerin başında ulaşım gelir. Turizm faaliyetlerinin gelişmesi, turistik yerlere ulaşma imkânlarının elverişli olmasına bağlıdır. Bunun için yolların ve yolculuk araçlarının kaliteli, rahat ve hızlı olması gerekir. Bir ülkenin turizm değerlerinin ne kadar zengin, konaklama tesisleri ne kadar iyi olursa olsun, ulaşım imkânları iyi değilse turizmden beklenen iyi sonuçlar elde edilemez. Bu yüzden turizmde “olmazsa olmaz” şartlardan biri ulaşımdır.
                Karayolları:
                Tarih boyunca çok hareketli beşeri ve ekonomik faaliyetler Asya ve Avrupa arasında köprü görevi yapan ülkemiz toprakları üzerinde gerçekleşmiştir. Bu yüzden tarihte Anadolu’yu baştanbaşa aşan birçok kara yolu yapılmıştır. İlkçağlarda bile Ege kıyılarındaki Lidya başkenti Sard’dan başlayarak Ankara ve Cizre üzerinden İran’ın merkezi Sus’a ulaşan Kral Yolu yapılmıştır. Bu yolun uzunluğu 2165 km yi bulmuştur.
 Ülkemize gelen turistlerin büyük bir kısmı kara yolu ile gelmektedir. Günümüzde ulaşımın çok büyük bir kısmı karayolları ile gerçekleşmektedir. 2. Dünya Savaşı’ndan sonra karayollarında hızlı ve sürekli bir gelişme yaşandı. Küçük aileler için en ideal gezi araçları otomobillerdir. Kolektif olarak (gruplar halinde) yapılan gezilerde ise otobüs ve midibüsler uygundur. Bu araçlar ucuz olup günübirlik geziler için ideal turizm araçlarıdır. Bazı otobüslere rahat koltuklar, mutfak, WC ve klima sistemleri eklenmiştir. Bazı araçlara ise gece konaklama görevi yapan hotelbüs (karavanlar) eklenmiştir. Bazı Avrupa ülkelerinde araçlar, konforlarına göre sınıflandırılmıştır.

Araçları işlemesi ve verimli sonuçlar vermesi, düzgün karayollarını varlığına bağlıdır. Bu amaca yönelik olarak son yıllarda gelişmeler kaydeden otoyollar daha da yaygınlaştırılmalıdır. Yolların daha sık ve muntazam olması, trafik kazalarını en aza indiren önlemlerin alınması turizmin gelişmesine de hizmet edecektir.

Demiryolları:
1860 yılında ilk olarak yapılan İzmir-Aydın demiryolu hattının yapım ve işletim hakkı İngiliz şirketine verilmişti. Bu hak uzun süre yabancılarda kaldığı için 1923 yılına kadar ancak 3700 km lik yol yapılabildi. 1947 yılında tüm hatlar millileşti. Bugün demiryolları hatlarımız 8500 km kadardır. Ancak günün şartlarına göre yine de yetersizdir.

Yurdumuzda trafik yükünün ezici çoğunluğu karayollarında odaklanmıştır. Bu yükün hafifletilmesi için demiryollarının ulaşımdaki payı mutlaka artırılmalıdır. Gelişmiş batı ülkelerindeki raylı sistem ulaşımı karşısında ülkemizdeki oran komik kalmaktadır. Raylı ulaşım ve buna bağlı olarak elektrikli ve dizel motorlu, hızlı tren sistemleri hem ekonomik hem de rahatlık açısından geliştirilip yaygınlaştırılmalıdır.
Tren seferlerinin turizme yönelik olarak seferler düzenlemesi, kaliteli raylı araçların yaygınlaştırılması, demiryollarının yenilenmesi, ağların daha sıklaştırılması turizme büyük katkılar sağlayacaktır. Turistik faaliyetleri hızlandırmak için demiryollarında % 10-50 arasında değişen gidiş-dönüş, aile, öğrenci, subay, harp malulü, balayı ve fuar yolcularına indirimli tarifeler uygulanmaktadır.
 

FACEBOOK YORUMLAR

YORUMLAR

  • 0 Yorum