Turizmi Etkileyen Faktörler
Demiryolları:
• 1860 yılında ilk olarak yapılan İzmir-Aydın demiryolu hattının yapım ve işletim hakkı İngiliz şirketine verilmişti. Bu hak uzun süre yabancılarda kaldığı için 1923 yılına kadar ancak 3700 km lik yol yapılabildi. 1947 yılında tüm hatlar millileşti. Bugün demiryolları hatlarımız 8500 km kadardır. Ancak günün şartlarına göre yine de yetersizdir.
• Yurdumuzda trafik yükünün ezici çoğunluğu karayollarında odaklanmıştır. Bu yükün hafifletilmesi için demiryollarının ulaşımdaki payı mutlaka artırılmalıdır.
• Gelişmiş batı ülkelerindeki raylı sistem ulaşımı karşısında ülkemizdeki oran komik kalmaktadır. Raylı ulaşım ve buna bağlı olarak elektrikli ve dizel motorlu, hızlı tren sistemleri hem ekonomik hem de rahatlık açısından geliştirilip yaygınlaştırılmalıdır.
• Tren seferlerinin turizme yönelik olarak seferler düzenlemesi, kaliteli raylı araçların yaygınlaştırılması, demiryollarının yenilenmesi, ağların daha sıklaştırılması turizme büyük katkılar sağlayacaktır.
• Turistik faaliyetleri hızlandırmak için demiryollarında % 10-50 arasında değişen gidiş-dönüş, aile, öğrenci, subay, harp malulü, balayı ve fuar yolcularına indirimli tarifeler uygulanmaktadır.