Sonuç ve Öneriler
Kutsal kitap anlatılarına göre Yaratıcı, insanın önüne iki yol açmıştır: Birisi kendi emir ve tavsiyelerini, gönderdiği kitap ve görevlendirdiği peygamberler vasıtasıyla bildirdiği ve hiçbir kötülüğün oluşmasına izin vermediği, insanların birbirlerine zarar vermeden kardeşçe yaşadığı hidayet yoludur.
Öbürü ise insanların tamamen kendi düşünce ve isteklerinin ön planda olduğu, bencilliğin sınır tanımadığı, “insanın, insanın kurdu olduğu” dalalet yolu. Yani kabaca iyilik ve kötülük yolu. Bu yolların tercihinde seçim tamamen insana bırakılmıştır. Ancak burada apaçık bir gerçek vardır ki; Yaratıcının, insanın insana zarar verdiği kötü yolu seçmesine asla ve asla rızası yoktur. O’nun net olarak istediği, özetle insanların mutluluk içinde yaşayacağı iki âlem saadetidir.
Kavimlerin helaki süreci incelendiğinde, her zaman iki grubun var olduğu görülür. İlahi daveti kabul edenler ve bu daveti reddedip kendi istekleri doğrultusunda uydurdukları sistemi benimseyenler. İlahi kaynaklarda kendilerine sayısız nimetler verildiği halde, ilahi kanunları bırakıp sapık yolu tercih etmiş azgın ve günahkâr topluluklara belli bir müddetin tanındığından bahsedilir.
Allah onlara, inkâr ve isyan etmelerine rağmen yine de bir süre tanımıştır. İlahi kaynaklar, insanların kendilerinden önce yaşayan toplulukların ibret dolu tarihlerinden gerekli dersler çıkarmalarını tavsiye eder. Ancak kendilerine yapılan tebliğ ve nasihatlere rağmen, bir toplum dalalet üzerinde ısrar eder ve haddi aşarsa, onlara verilen mühlet sona erer ve Allah o toplumu helak eder. Kutsal kitaplar helak olan birçok kavimlerin kıssalarıyla doludur.
Kutsal kitaplarda bahsedilen kıssaların temel amacı, insanlara tevhit inancını anlatan ve onları şirkten uzaklaştırmaya çalışan elçilerin örnek şahsiyetlerini, onların karşılaştıkları zorluklar ile bu zorluklara karşı kararlı ve sabırlı tutumlarını, kendilerinden sonra gelecek nesillere örnek ve ibret teşkil edecek şekilde aktarmaktır.
Böylece yaşanmış gerçek olaylardan yola çıkarak insanları azgınlık ve sapıklıklardan alıkoyarak onlara doğru yolu göstermektir. Bu yüzden kıssalar insanlara, iyi, doğru, güzel, adil ve faydalı değerleri benimsetip onları dünya ve ahiret saadetine götüren yol işaretleridir. İnsanları her türlü kötü, yanlış, çirkin, faydasız, zulüm ve haksızlıklardan koruyup bunların kendilerine dünya ve ahiret hayatında verdikleri zararlardan korumaya çalışan, yaşanmış hayat gerçekleridir.