Hani Rabbin meleklere: ‘Gerçekten ben, çamurdan bir beşer yaratacağım’ demişti. O’nu bir biçime sokup, ruhumdan üflediğim zaman siz onun için hemen secdeye kapanın. Meleklerin hepsi topluca secde etti; yalnız İblis hariç. O büyüklendi ve kâfirlerden oldu. Allah dedi ki: ‘Ey İblis, sana emrettiğimde, ellerimle yarattığıma seni secde etmekten alıkoyan neydi? Büyüklendin mi, yoksa yüksekte olanlardan mı oldun?’ Ben sana emretmişken seni secde etmekten alkoyan nedir?
(İblis): ‘Ben O’ndan daha üstünüm. Çünkü beni ateşten yarattın, O’nu çamurdan yarattın’ dedi. Allah: ‘Öyle ise, ‘in oradan! Orada büyüklük taslamak senin haddin değildir. Çık! Çünkü sen aşağılıklardansın!’ buyurdu. İblis: ‘Bana (insanların) tekrar dirilecekleri güne kadar mühlet ver’ dedi. Allah: ‘Haydi sen mühlet verilenlerdensin’ buyurdu.
İblis dedi ki: ‘Öyle ise beni azdırmana karşılık and içerim ki, ben de onları saptırmak için senin doğru yolunun üstüne oturacağım. Sonra elbette onların önlerinden, arkalarından, sağlarından, sollarından sokulacağım ve sen, onların çoklarını şükredenlerden bulmayacaksın!’ dedi. Allah buyurdu: ‘Haydi yerilmiş ve kovulmuş olarak oradan çık! Andolsun ki, onlardan kim sana uyarsa, sizin hepinizi cehenneme dolduracağım!”
İblis, Allah’ın emrine karşı gelip Âdem’e secde etmeyince, Allahu Teala onu cennetten veya meleklerin içindeki yüksek makamından kovdu. Bunun üzerine Allahu Teala ile İblis arasında yukarıdaki konuşma meydana geldi. Neticede Allah O’na kıyamete kadar yaşama ve insanları doğru yoldan saptırma fırsatı verdi. Fakat kim İblis’e uyarsa, onu da İblis ile beraber cehenneme atacağını haber verdi.
3. ŞEYTAN’IN LANETLENİP KOVULUŞU
Şeytanın isyanı karşısında Yüce Allah da: “Öyleyse oradan in, orada büyüklenmen senin hakkın olmaz. Hemen çık. Gerçekten sen, küçük düşenlerdensin.” Bu küstahça karşı gelmeye karşılık olarak Allah O’na: ‘Sadece bir mahlûk ve Allah’ın bir kulu olduğun halde, kendini beğenen, büyüklük taslayan tavrınla, zillet içinde olmayı bizzat kendin istedin.
Bunun, senin asaletini ve şerefini alçaltacağını düşünerek seni yaratanın emrine küstahça karşı geldin. Yücelik ve mükemmelliğin hakkında, sanki bunlar sana aitmiş gibi gurur, kibir ve kendini beğenmişlik tasladın. Bu durum, seni aşağılayacak, sefil ve düşmüş bir hale sokacak ve bu alçaklığın sorumlusu da bizzat sen olacaksın’ demektedir.