Şeytan burada şunu demek istiyor: ‘Sen, benden aşağı olan birine secde etmemi emrederek beni saptırdın. Benim böyle bir emre uymayacağım malumdu. Bu nedenle ben de onları saptıracağım ve sana isyan edeceğim.
Dünya hayatını, onun zevklerini ve geçici faydalarını insanlara o kadar süslü göstereceğim ki, sonunda o, Allah’ın halifesi olmasının gerektirdiği sorumlukları unutacak ve ahirette karşılığını alacak. Onlar seni ya unutacaklar, ya da seni hatırladıklarını söyledikleri halde, sana isyan edecekler.
Bundan sonra Şeytan şunları söyledi: “Ancak onlardan muhlis olan kulların müstesna. Allah dedi ki: ‘İşte bu, bana göre dosdoğru olan yoldur. Şüphesiz, kışkırtılıp saptırılmışlardan sana uyanlar dışında, senin benim kullarım üzerinde zorlayıcı hiçbir gücün yoktur. Ve hiç şüphe yok ki, onların tümünün buluşma yeri cehennemdir.
Onun yedi kapısı vardır, onlardan her bir kapı için bir grup ayrılmıştır.” Cehennem’in yedi kapısından maksat bazı tefsircilere göre yedi tabakadır. ‘ Cüz’ün Maksum’ ise o kapılardan girerek yerlerini alacak olan guruplardır. Bazı rivayetlere göre bu tabakalardan ilki olan Haviye, günahkâr müminler için, ikincisi olan Sakar, Yahudiler için, üçüncüsü Sa’ir Hristiyanlar için, dördüncüsü Cahim Sabiiler için, beşincisi Leza ateşperestler için, altıncısı Hutame putperestler için ve pek çok adlarla anılan yedincisi de münafıklar içindir.
Burada ayrıca yüce Allah’ın şöyle buyurduğu düşünülmektedir: ‘Sen benim kullarımı bana isyana zorlayacak bir güce sahip değilsin. Bununla birlikte, isteyerek ve seçerek sana tabi olanlara seçme özgürlüğü vereceğiz ve onları, eğer sana uymak isterlerse, zorla yollarından döndürmeyeceğiz. Benim halis kullarımın gittiği yol bana ulaşan tek yoldur.
Şeytan, bu yola uyanlar üzerinde hiçbir güce sahip değildir. Çünkü ben onları kullarım olarak seçtim. Zaten Şeytan da onları zorla yoldan çeviremeyeceğini itiraf etmiştir. Bunun tam tersine Şeytan, sadece kendileri isyan yolunu seçmiş olanları saptırabilir.
Bundan sonra artık onlar Şeytan’ın aldatmaları ile daha da fazla saptırırlar. Şeytan bu durumu Kuran’ın bir başka yerinde şöyle itiraf etmektedir: “Benim, sizi, beni takip etmenize zorlayacak hiçbir gücüm yoktu. Benim yaptığım şey, sadece benim yoluma davet etmekten ibaretti, o halde beni kınamaya hakkınız yoktur, yerecekseniz, siz kendi kendinizi yerin.”