Mesele oradaki ritüelin bütün o anlamsal boyutun bir şekilde insanın olgunlaşma yolculuğu, temel düstur bu orada. İnsan dünyaya geldiği andan itibaren bir olgunlaşma yolculuğunun içindedir. Ancak bu olgunlaşma yolculuğundan herkes aynı anlamda nasip almaz. Bu konuyla ilgili daha fazla çaba sarfeden kişiler çok daha fazla olgunlaşırken daha az çaba sarfeden kişiler bu olgunlaşma aşamalarının belli bir noktasında kalabilirler.
Engin Kökçü ise bu yolculukta Tanrı-insan ilişkisine vurgu yaparak şu açıklamalarda
bulunmuştur: "Benim Allah ile öyle bir zamanım var ki oraya ne bir insan ne bir
peygamber ne bir melek girebilir. Bence de sema öyle bir şey. Çünkü öyle bir an oluyor
ki o müthiş bir an oluyor işte" (Engin Kökçü, Kişisel Görüşme, 14.11.2015). Ayin
geleneğindeki sembolleri İslami değerlerle, Kurân-ı Kerîm'de yer alan ayetlerle ya da
hadislerle ilişkilendiren Hüseyin Erek ise ayinde sembolize edilen manevi yolculuğu
Kurân-ı Kerîm'de yer alan Muhammed süresiyle ilişkilendirmiştir. Muhammed suresinde
geçen dört nehrin ayin geleneğindeki selamlarla özdeşleştirildiğini açıklayan Erek,
"orada cennetteki dört tane nehri anlatıyor Allah, bu dört nehir birinci nehir su, ikinci NEHİR SÜT, ÜÇÜNCÜ NEHİR ŞARAP, DÖRDÜNCÜ NEHİR BAL, ŞİMDİ DÖRT TANE SEMA MUKABELESİYOK MU? YANİ DÖRT SELAM. BU BİR YAKIŞTIRMA" (HÜSEYİN EREK, KİŞİSEL GÖRÜŞME, 16.11.2015) ifadeleriyle manevi yolculuğun manalarını açıklamıştır. Her bir nehrin manevi olarak bir selamla ilişkilendirildiğini açıklayan Erek, nehirle sembolize edilen selamların sırasıyla ilk nehrin fizik anlamda yıkanmayı, ikinci nehrin manevi arınmayı, üçüncü nehrin vecd duygusu ve Tanrı'da yok olma hissiyle miracı ve dördüncü nehir olan bal nehrinin ise kulluğa dönüşü simgelediğini ifade etmiştir. Aynı doğrultuda açıklamaları olan Çelebi Selahattin Hidayetoğlu (Kişisel Görüşme, 06.11.2015) manevi yolculuğun sembolize edildiği ayin geleneğini Muhammed süresiyle ilişkilendiren bir diğer görüşme kişisidir. Ayin geleneğinde manevi yolculuğu sembolize eden selamların her biri arınma ve yükselişe işaret eden basamaklardır. Muhammed suresinde ise manevi arınma nehir kavramıyla sembolize edilir. İslami referanslarla ilişkilendirilen bu yakıştırmaların ayinin bütününü sembolize etmesinin yanı sıra ayin geleneğinde yer alan tavır, davranış ve sembolik figürlerin de İslami referanslarla tanımlanması dikkat çeker. Bu davranışlara örnek olarak selamlaşma sembolünün altında yatan manayı Erek (Kişisel Görüşme, 16.11.2015) "MÜMİN MÜMİNİN AYNASIDIR" hadisi ekseninde açıklamıştır.
İşte Semada da postun önünde iki tane canın yani sema yapan kişilere can deniyor ya aynı zamanda. İki canın karşılıklı birbirlerine selamlaşması. Postun önünde seyrettiniz farkındasınız. Orada karşılıklı forteks mi diyorlar? İkisinin arasına bakıyor. Bütün olaylar zaten buradan oluşuyormuş. Oraya bakıyor, ayna gibi görüyor. O eğer normalde bir çirkinlik bir kirlilik normalde anlatıyoruz tabi, bir çirkinlik kirlilik görürse aaa o benim çirkinliğim, demesi lazım.