Eski Ahit'te Arabistan (M.Ö. 2500-500)
Arabistan'ın isimleri: Arabistan için kullanılan ilk isim "Doğu Ülkesi", 7 ikinci isim ise "Güney Ülkesi" olmuştur.8 Bu iki isim de İbrahim Peygamber tarafından verilmiştir.9 Güney Arabistan'da çok eski zamanlardan beri, şu kabileler yaşamaktaydı: Edomlular, Moablılar, Ammonlular, Aınuriler, Medyenliler ve Amalekiler.
Yahudiler, komşu ülkeleri kuzey Arabistan hakklnda malûmat sahibi olmalanna rağmen, buralara kesin bir isim veremediler. Bu yüzden de, her bir bölgeyi üzerinde yaşayan kabilenin ismiyle anıyorlardı; meselâ "Edom topraklan", "Moab topraklan", "Aınalek topraklan" gibi...
Hz. Musa zamanında İsrailoğullan, Mısır'dan Kızıldeniz boyunca Kuzey Arabistan'ın içlerinden geçerken bütün bölgenin çöllerle kaplı olduğunu görerek bu topraklara Horeb [Arabistan] adını veriler. 10 Arabistan'ın iğer bölgeleri eskiden olduğu gibi, yerleşik kabilelerin isimleriyle anılmaya devam etti.
İbraniler altın çağlarını, Hz. Süleyman döneminde yaşadılar. Kitab-ı Mukaddeste, "Kral Süleyman, Edom diyarında, Kızıldenizin kıyısında, Elot'un yanında olan Etsyon-geber'de gemiler yaptı ... Ve Ofir'e varıp oradan 420 talant altın aldılar ve onu Kral Süleyman'a getirdiler." 11 denir.
İbraniler tüm kuzey Arabistan'ı ve güney Arabistan'ın bazı bölgelerini (meselâ Sebe) hakimiyetleri altına almışlardı. Bu şekilde Arabistan'ın tabiî sınırlan hakkında malûmat sahibi olmuşlardı. Bu yüzden de Arabistan terimini tüm ülkeyi kapsayacak şekilde kullanmaya başlamışlardı.12
Arabistan'ın Bölgeleri: İbraniler, Arabistan coğrafyası hakkında bilgi sahibi değillerdi. Uzunca bir müddet bildikleri bölge, sadece, Hicaz, Sina, Suriye, Irak, Bahreyn ve Basra Körfezinin sahillerini içeren Kuzey Arabistan'dan ibaretti. Kuzey Arabistan'ı Doğu ve Batı ülkesi olmak üzere iki kısma ayırmaktaydılar.
Doğu ülkesi, Kenan'ın doğusunda kalan şehirleri, Basra körfezi sahillerini, Bahreyn ve Irak'ı içerirken, Batı ülkesi Sina, Hicaz, Suriye çölü ve Kenan'ın güneyinde kalan Necid bölgesinin bir bölümünü ihtivâ ediyordu. Kuzey Arabistan'ın bu doğu ve batı bölümlerinde bir çok kabile yaşamaktaydı ve ülkenin her parçası ahalisinin adiyla anılırdı.
Arabistan'ın Şehirleri: Kahtânî ülkesinin sınırlarını belirleyen "Meşa" ve "Sefer", Eski Ahit'te ilk zikredilen Arabistan şehirleri olmuşlardır.13 Sefer, muhtemelen Yemen'deki Zefar şehridir. Fakat Arabistan'da Meşa adında bir şehir yoktur.
Rahip Bevan, Meşanın, Arabistan sahilinde, Kızıldeniz ağzında bulunan "Muza" kasabası olduğu görüşündedir.14 Batlamyus'un haritasında15 geçen ve Yemen sahilinde bulunan "Musa" adındaki kasabaya işaret etmek için belki Meşa ismi kullanılmış olabilir.
Bu kelime aynı zamanda "Mekke'ye de karşılık geliyor olabilir, çünkü Hz. İsmail'in oğullarından birinin adı Eski Ahit'te Masa (Maşi) olarak zikredilmektedir; bu şehrin onun tarafından kurulduğu veya onun adıyla anıldığı kuvvetle muhtemeldir. Kur'ân mütercimi olan İngiliz G. Sale bu görüşü desteklemektedir.
Eski Ahit, Edom ülkesine dahil birkaç şehirden bahsetmektedir. Bununla beraber, bulunduklan yerler metinlerde verilmemiştir. Fakat bu şehirler, Edom ülkesinde bulunduklarına göre Kuzey-batı Arabistan'da aranmalıdır.
Eski Ahit'in "Bozrah"ı Araplar arasında "Busra" olarak bilinen kasabanın ta kendisidir. Ve Ki- tab-ı Mukaddesteki "Teman", Busra'nın yakınındaki meşhur "Timai" olabilir. Edom krallannın eski başkentleri olan Dinhabat Avith, Rehoboth ve Pan gibi şe-hirlerin yerleri tesbit edilememektedir (Tekvin, 36: 32, 35, 37, 39).11
Eski Ahit, Hz. İsmail'in oğlu Kedar (Kaydar)'a atıf¬la "Hatsor" adında bir yerden bahseder, fakat Arabistan'da bu adla bilinen bir kasaba bugüne kadar olma¬mıştır.18 Bu yüzden bu kelime belirli bir şehir adı ola¬rak değil de, sürekli bir iskân mahalli olarak anlaşıl¬malıdır. ("Hatsor" kelimesi, sözlük anlamı geçici ko¬naklama olan "bâdiye" kelimesinin tersine, sürekli yerleşmek demektir.)