Hattat Necmi Atik'in eserlerinden bir tanesi olan ‘99 SORUDA KUR'AN-I KERİM' isimli eserini takdirlerinize sunuyorum. İstifade etmeniz temennisi ile... ( [email protected] )
Kur'an-ı Kerim Nasıl Çoğaltıldı?
Hz. Osman'ın (ra) hilafeti zamanında, İslam Devleti'nin sınırları daha da genişleyince, ihtilafları önlemek ve Kur'an'ı Kerim eğitim ve öğretimini sağlamlaştırmak için fethedilen beldelere Hz. Hafsa'nın (ra) yanındaki Kur'an' Kerim yedi tane çoğaltılarak gönderildi.
Çoğaltılan Mushaflardan birer tane olmak üzere, Mekke'ye, Şam'a, Yemen'e, Bahreyn'e, Basra'ya ve Kûfe'ye gönderilmiş, bir tanesi de Medine'de bırakılmıştır. Hz. Osman (ra) Mushaf'lardan her birini, ihtiva ettikleri kıraat vecihlerini iyi bilen birer kişi ile göndermiş ve bu kişiler Mushaf'ların kıraat özelliklerini gittikleri yerde öğretmişlerdir.
Ebu Kılabe de şöyle anlatır: "Hz. Osman, istinsah işini tamamlayınca bütün İslam beldelerine şu tamimi gönderdi: "Ben şöyle şöyle bir hizmet gerçekleştirdim. Ve yanımda bulunan eski nüshaları imha ettim, siz de oralarda bulunan eski nüshaları imha edin."
Hz. Ali (ra), Hz. Osman'ın (ra) Mushafları çoğaltmasına tam destekçi olmuş ve şöyle demişti: "Ey İnsanlar! Mushaflar (ın çoğalması) hususunda Osman hakkında aşırılık yapmayın ve onun için ancak ve ancak güzel şeyler söyleyin. Çünkü o, bu konuda yaptıklarını, bizden bir topluluğun da onayıyla yaptı".
Kur'an-ı Kerim'e Ne Zaman Hareke ve Nokta Kondu?
Hz. Osman'ın (ra) hilafeti zamanında çoğaltılan Mushaf'larda hareke ve nokta yoktu. Bu muhtelif kıraatları ihtiva etmesi içindi. Araplar Emevi hükümdarı Abdülmelik b. Mervan (86/705) devrine kadar kırk yıl, Kur'an'ı Kerim'i harekesiz ve noktasız okudular. Araplar için bu gayet normaldi. Arap olmayan milletler İslam'a girince, harekesiz ve noktasız Kur'an-ı Kerim'i okuma da yanlışlar baş gösterdi.
Ebu'l-Esveded-Düeli (69/688) Kur'an-ı Kerim'i harekeleme işiyle görevlendirildi ve o da harekelemeyi yaptı. Nasr b. Asım (89/707) ve Yahya b. Yamer (129/746) noktalamayı yaptılar.
Harekeleri bu günkü şekliyle kullanan ¡mam Halil b. Ahmed (130/746) dir. Hemze, şedde, sıla, ravm, işmam ...gibi işaretleri koyan ve noktaların geri kalanını ikmal eden de bu zattır.
Kur'an-ı Kerim Değişmiş midir?
"Rabbi'rıin kitabından sana vahyedileni oku. O'nun kelimelerini de-ğiştirebilecek yoktur. O'ndan başka bir sığınakta bulamazsın."
"Muhakkak ki Kur'an'ı Biz indirdik, elbette onu yine Biz koruyacağız."
"Onu (Kur'an'ı) toplamak ve onu okutmak bize aittir."
"Ona (Kur'an'a) önünden de, arkasından da bâtıl gelemez. O, hikmet sahibiçok övülen Allah katından indirilmiştir."
Semavî kutsal kitaplar içerisinde, indirildiği gibi, hiç değiştirilemez özelliğini AllahuTeala Kur'an'ı Kerim'e vermiştir. 14 asırdan bu yana ümmi bir peygamberin getirdiği Kur'an'ın bir benzeri hala yazılama- mış ve yazılamayacaktır. Bu konuda Kur'an-ı Kerim, benzerini getirmek isteyenlere meydan okumaktadır.
"Eğer yapamazsanız ki asla yapamayacaksınız öyleyse o ateşten sakının ki, yakıtı insanlarla taşlardır (ve) kâfirler için hazırlanmıştır."
Kur'an'ı Kerim bizzat Allah Teala'nın koruması altındadır. Ayrıca iki yönden daha koruma altındadır:
1. İndiği günden bu yana sayısız kişiler tarafından ezberlenerek,
2. İndiği günden beri sayısızca yazılarak çoğaltılmasıyla. Ne ezberleyenler arasında ne de yazılanlar arasında en ufak bir fark günümüze kadar olmamıştır. Bu tarihin kaydettiği eşi benzeri olmayan bir hadisedir.
Ashab-ı Kiram (ra), o kutlu zamanın birer hafıza dahisiydiler. Gü-nümüzde Kur'an-ı Kerim'in tamamını dört ayda ezberleyene dahi gö-züyle bakılıyor. Halbuki o günün insanları bunun çok çok ötesindeydi.
Mesela; Ebu Hüreyre (ra) duyduğu bir şeyi ikinci defa tekrar etmeye lüzum görmeden ezberleyen bir hafıza dahisiydi. ¡bn Abbas (ra) daha sağlığında "ümmetin alimi" manasına "hibru'l-Ümme" yüce ünvanını almıştı. Hz. Aişe (ra) aynı şekilde bir hafıza kahramanıydı. Onlar, duy-duklarını bir defada ezberleyen ve bir daha da unutmayan insanlardı ve ashabı kiram (ra) arasında böylesi yüzlerce insan vardı. Onlar, Kur'an-ı Kerim hakkında çok hassas davranmışlar ve en ince detaylarını dahi hafızalarına almışlar ve yazma bilenler yazmışlardır. Rasulullah (sav) sağken Kur'an-ı Kerim'i eksiksiz onlarca sahabe yazmıştır.