Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK)’nın yeni düzenlemesi, tüketicilerin yoğun şikayet konusu olan ‘sözlü taahhütleri’ ortadan kaldırıyor
Son zamanlarda tüketicilerden telefon ile sözlü taahhüt alınması, abone yenilenmesi gibi hizmetlerin telefonda sözlü olarak talep edilmesi tüketiciler tarafından şikayet konusu oldu. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK)’nın yeni düzenlemesi işte bu sorunu ortadan kaldırıyor. Firmalar tarafından tüketiciler aranarak ‘hizmetleriniz şu şekilde, yapılan hizmetler karşılığında aylık şu kadar para ödeyeceksiniz, hizmetinize ek avantajlı paketimizden yararlanmak istiyor musunuz? , Yapılan işlemi onaylamak istiyor musunuz’ gibi sözlü taahhütler Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK)’nın yeni düzenlemesi ile tarihe karışacak.
Tüketiciyi bağlamamalı
Yeni düzenle hakkında bilgi veren Tüketiciler Birliği Derneği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “Son zamanlarda tüketicilerden telefon ile sözlü taahhüt alınması, abone yenilenmesi ve bayii çalışanların, sözlü olarak talepleri şikayet konusu olmaktadır. Sözlü taahhütler tüketiciyi bağlamamalıdır” dedi. Yeni kararla sistemin düzene gireceğine değinen Gündüz, “Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) bu anlamda milyonlarca cep telefonu abonesi başta olmak üzere elektronik haberleşme sektöründe hizmet veren bayilere çeki düzen veren bir karar aldı” şeklinde ifade etti.
İşlemler kayıt altında
Gündüz, “GSM başta olmak üzere bayiler tüketicilerin talebi olmaksızın bazı hizmetlere tüketicileri abone yapamayacak. BTK’ya yapılan şikayetlerde bayilerden yapılan işlemlerde genellikle bayi çalışanlarına taleplerin sözlü olarak iletilmesi nedeniyle şikayet konusu işlemin abone onayı dahilinde yapılıp yapılmadığını ispatlanmasında sorunlar yaşandığı tespit edildi. BTK, bayi kanalıyla yapılan işlemlerdeki sorunların çözülmesi ve tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi amacıyla tüketicilerin talebi üzerine yapılan bütün işlemlerin kayıt altına alınmasını ve her bir işleme ilişkin olarak abonelere belge veya ispatlanabilir bilgi verilmesini zorunlu kılan bir düzenleme yaptı” ifadelerini kullandı.
İspatlanıyor olması gerek
Bütün işlemlerin abonenin irade beyanının ispatlanması ve bayilerinde bunu kayıt alması gerektiğini hatırlatan Gündüz. “ BTK’nın “Bayi Kanalı ile Yapılan İşlemler” başlıklı kararıyla bundan sonra tarife, paket, katma değerli hizmet alımı veya değişikliği, fesih gibi işlemlerde abonenin irade beyanının ispatlanabilir olacak şekilde bayiler tarafından kayıt altına alınması zorunluluğu getirildi. Bayilere iletilen taleplerin doğru bir şekilde ve zamanında işleme alınması için abonenin talebine ilişkin bilgi veya belgenin aboneye iletilmesi zorunlu hale geliyor” dedi.
Maliyeti de azaltacak
Yeni düzenleme ile birlikte ek faturaların ödenmesi engelleneceğine değinen Gündüz, “Yeni düzenleme ile birlikte GSM, sabit telefon, internet, kablolu yayın ve uydu yayını hizmetleriyle ilgili bayilere yapılan fesih talebinin doğru bir şekilde ve zamanında işleme alınması gerekir. Abonenin yaptığı talebe ilişkin ispatlayıcı bilgi veya belgenin kendisinde olması nedeniyle örneğin bayiye abone tarafından yapılan fesih talebinin işleme alınmaması halinde sorumluluk o bayinin bağlı olduğu işletmeciye yüklenebilecek. Ve abonelerin ek fatura ödemesi engellenebilecek. Aynı şekilde abonenin uydu ve kablo-TV cihazını teslim etmesini gerektiren tüm durumlarda işletmeci tarafından cihazın teslim alındığına dair bir belge veya ispatlanabilir olacak şekilde tüketiciye verilecektir”
Son zamanlarda tüketicilerden telefon ile sözlü taahhüt alınması, abone yenilenmesi gibi hizmetlerin telefonda sözlü olarak talep edilmesi tüketiciler tarafından şikayet konusu oldu. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK)’nın yeni düzenlemesi işte bu sorunu ortadan kaldırıyor. Firmalar tarafından tüketiciler aranarak ‘hizmetleriniz şu şekilde, yapılan hizmetler karşılığında aylık şu kadar para ödeyeceksiniz, hizmetinize ek avantajlı paketimizden yararlanmak istiyor musunuz? , Yapılan işlemi onaylamak istiyor musunuz’ gibi sözlü taahhütler Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK)’nın yeni düzenlemesi ile tarihe karışacak.
Tüketiciyi bağlamamalı
Yeni düzenle hakkında bilgi veren Tüketiciler Birliği Derneği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “Son zamanlarda tüketicilerden telefon ile sözlü taahhüt alınması, abone yenilenmesi ve bayii çalışanların, sözlü olarak talepleri şikayet konusu olmaktadır. Sözlü taahhütler tüketiciyi bağlamamalıdır” dedi. Yeni kararla sistemin düzene gireceğine değinen Gündüz, “Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) bu anlamda milyonlarca cep telefonu abonesi başta olmak üzere elektronik haberleşme sektöründe hizmet veren bayilere çeki düzen veren bir karar aldı” şeklinde ifade etti.
İşlemler kayıt altında
Gündüz, “GSM başta olmak üzere bayiler tüketicilerin talebi olmaksızın bazı hizmetlere tüketicileri abone yapamayacak. BTK’ya yapılan şikayetlerde bayilerden yapılan işlemlerde genellikle bayi çalışanlarına taleplerin sözlü olarak iletilmesi nedeniyle şikayet konusu işlemin abone onayı dahilinde yapılıp yapılmadığını ispatlanmasında sorunlar yaşandığı tespit edildi. BTK, bayi kanalıyla yapılan işlemlerdeki sorunların çözülmesi ve tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi amacıyla tüketicilerin talebi üzerine yapılan bütün işlemlerin kayıt altına alınmasını ve her bir işleme ilişkin olarak abonelere belge veya ispatlanabilir bilgi verilmesini zorunlu kılan bir düzenleme yaptı” ifadelerini kullandı.
İspatlanıyor olması gerek
Bütün işlemlerin abonenin irade beyanının ispatlanması ve bayilerinde bunu kayıt alması gerektiğini hatırlatan Gündüz. “ BTK’nın “Bayi Kanalı ile Yapılan İşlemler” başlıklı kararıyla bundan sonra tarife, paket, katma değerli hizmet alımı veya değişikliği, fesih gibi işlemlerde abonenin irade beyanının ispatlanabilir olacak şekilde bayiler tarafından kayıt altına alınması zorunluluğu getirildi. Bayilere iletilen taleplerin doğru bir şekilde ve zamanında işleme alınması için abonenin talebine ilişkin bilgi veya belgenin aboneye iletilmesi zorunlu hale geliyor” dedi.
Maliyeti de azaltacak
Yeni düzenleme ile birlikte ek faturaların ödenmesi engelleneceğine değinen Gündüz, “Yeni düzenleme ile birlikte GSM, sabit telefon, internet, kablolu yayın ve uydu yayını hizmetleriyle ilgili bayilere yapılan fesih talebinin doğru bir şekilde ve zamanında işleme alınması gerekir. Abonenin yaptığı talebe ilişkin ispatlayıcı bilgi veya belgenin kendisinde olması nedeniyle örneğin bayiye abone tarafından yapılan fesih talebinin işleme alınmaması halinde sorumluluk o bayinin bağlı olduğu işletmeciye yüklenebilecek. Ve abonelerin ek fatura ödemesi engellenebilecek. Aynı şekilde abonenin uydu ve kablo-TV cihazını teslim etmesini gerektiren tüm durumlarda işletmeci tarafından cihazın teslim alındığına dair bir belge veya ispatlanabilir olacak şekilde tüketiciye verilecektir”