Tanıdığınız bir kurum veya çalıştığınız bankanın numarasından arandınız. Kişisel bilgileriniz de okununca ‘Tamam güvenli’ dediniz. İşte o an dolandırıcının kucağına düştünüz demektir. Çeşitli kurumların kopyalanmış sanal numaralarıyla her gün onlarca vatandaşın canı yakılıyor. İşin garibi, kişisel tüm verileri internet ortamında alenen satılıyor
‘Call Center’ ya da ‘Çağrı Merkezi’ sektörü son 10 yılda büyük dönüşüm geçirerek 4 milyar TL’ye yakın bir pazara ulaştı. 50’ye yakın ilde faaliyet gösteren sektör ülkemizde de hızla büyüme gösteriyor. Bu kapsamda bazı çağrı merkezleri artık müşteri hizmetlerinin yanı sıra satış, pazarlama, tahsilat, randevu servisi hizmetleri, bilgi güncelleme gibi katma değerli alanlarda da hizmet vermeye başladı. 1 Mayıs 2015 tarihinde yürürlüğe giren “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun” sayesinde bu büyümenin kontrollü olması için adımlar atıldı. Ancak sektördeki para kokusunu alan bazı uyanıklar sektörün hızlı ve kontrolsüz büyümesini fırsat bilerek vatandaşı dolandırma çabasına girdi.
Gerçek mi hayali mi belli değil
Sektörde hayali olduğu öne sürülen şirketlerin de çoğalmasıyla birlikte son zamanlarda sık sık cep telefonlarımızdan sürekli 0800’lü veya İstanbul, Ankara kodlu sanal numaralardan aranıyoruz. Bu arayan şahısların kimi bankacı, kimi ünlü bir markanın çalışanı, kimi bir dernek adına tiyatro bileti satan personel, kimi danışmanlık firması personeli gibi kendini tanıtırken, kimileri de çeşitli ürünler satıyor. Hatta bazıları, kredi kartıyla telefonda ödeme alıp, karşılığında kuryeler aracılığıyla boş form ya da kağıt parçası göndererek ürün sattığını belgeliyor ve bununla birlikte vatandaşı dolandırıyor. Halkı artık isyan noktasına getiren bu merkezlerle ilgili yaptığımız araştırma, vatandaşın nasıl kolaylıkla dolandırıldığını gözler önüne serdi
Güven verip dolandırıyorlar
Bazı çağrı merkezi ofislerine gazetelerdeki ilanlar aracılığıyla öncelikle dolgun maaş, sigorta ve prim vaadiyle genç personeller işe alınıyor. Öncelikle bu personeller, belli bir eğitime tabi tutuluyor ve iyi bir iletişim tekniği ile okuyacakları metinleri öğreniyor. Ardından personelin önüne telefon numaralarından veya vatandaşların Türkiye Cumhuriyeti (TC) kimlik numaraları dahil, kişisel bilgi ve kredi kartı bilgilerine kadar verilerin yer aldığı (Data) liste veriliyor. Buradaki telefon numaraları üzerinden avlarına ulaşan firmalar, önlerindeki ezberletilen metinleri okuyarak kendini bankacı ya da kurumsal bir firma personeli gibi tanıtıyor. Böylece güven sağlıyor. Güven kazandırdığı anda ise pazarlama tekniğine başlıyor. Hatta bazen reddedilmelerine rağmen ısrarcı bile olabiliyorlar.
Dolandırıcıları da dolandıranlar var
Bazı firmalar ise çağrı merkezi kurmak isteyenlerin alt yapısını oluşturacağı ürünlerini piyasada satışa sunuyor. Vatandaşın bu kadar özel bilgilerine nasıl ulaşılıp depolandığı ise bilinmiyor. Satış hedeflerine yönelik ürünleri olan bu gerçek ya da hayali firmalar, sosyal medyada kendilerini şöyle pazarlıyor: “Satış hedeflerinize yönelik doğru datanın tek adresi olan firmamızdan bitkisel, cinsel kozmetik ürün, dini ürün, asistanlık, ferdi kaza sigortaları (FKS), E-Okul, dosya masrafı kapama, klima, kombi, check-up, araç sigorta dataları, kredi kartı ve banka bilgili datalar, E-Ticaret Dataları, demografik (Şehir, adres, cinsiyet, doğum tarihi, yeri gibi) datalar, tiyatro bileti dataları, ADSL ve telekominasyon dataları, TC no'lu datalar ve daha fazlası toplamda 50 milyondan fazla kayıt içeren dev arşivimizde bulunur."
Sistemi kurmak çok kolay
Yaptığımız araştırmaya göre bu şekilde hile ile kolay para kazanan şahısların çağrı merkezi kurması ise oldukça kolay ve düşük maliyetli. Bu kapsamda kurulan altyapı ile "Voice Over Internet Protocol" bilinen kısa adıyla "VoIP" denilen sistem ile IP üzerinden ses verisi müşterilere gönderiliyor. Bu sistem, ücretsiz uluslararası telefon görüşmesi yapmanın bir yolu olarak belirtiliyor. Yani bilgisayar ve internet aracılığıyla telefon görüşmesi olarak gerçekleşen bu sistem kullanışlı ve ucuz olarak ifade ediliyor. Çağrı merkezi kurmak içinse alt yapının büyüklüğüne göre değişen opsiyonlar halinde, VoIP sonucu, sistem yazılımı, bilgisayar, masa, sandalye, kulaklık, internet dağıtıcısı, otomatik arama sistemi, çift taraflı arama sistemi ve 0850, 0212, 0216, 0312, 0232 alan kodlarıyla sanal numara alması gerekiyor.
5 dakikada çağrı merkezi
Çağrı merkezi kurmak isteyenler öncelikle bu hizmeti veren kişilere ulaşıp (BTK lisanslı firma olma uyarısı da yapan var) 5 ila 15 bin lira arasında değişen rakamlara tüm sistemi kurabiliyor. Ya da kişisel olarak gerekli malzemeleri kendileri temin edebiliyor. İnternette bu sektör üzerine satışlar yapan bir sitede, “5 dakikada çağrı merkezi kurulumu”, “ücretsiz alt yapı”, “çağrı merkezlerine özel toptan Voip trafik”, “gelen çağrılardan gelir paylaşımı” şeklinde ilanlar yer alıyor. Çağrı merkezi kuran şahıslar ise kendi işlerini buradan yürütüyor ya da dışarıdan farklı şirketlere satış amacına yönelik çağrı merkezi hizmeti sunabiliyor. Bu sistem ile çalışan şahıslar böylece çok ucuza mal edilen yöntemle binlerce lira kazanabiliyor.
(Avukat Ersoy Akdemir)
Suistimale açık 0800'lü sanal numara
Sektörün öncülerinden kurumsal bir firma ise çağrı merkezi
‘Call Center’ ya da ‘Çağrı Merkezi’ sektörü son 10 yılda büyük dönüşüm geçirerek 4 milyar TL’ye yakın bir pazara ulaştı. 50’ye yakın ilde faaliyet gösteren sektör ülkemizde de hızla büyüme gösteriyor. Bu kapsamda bazı çağrı merkezleri artık müşteri hizmetlerinin yanı sıra satış, pazarlama, tahsilat, randevu servisi hizmetleri, bilgi güncelleme gibi katma değerli alanlarda da hizmet vermeye başladı. 1 Mayıs 2015 tarihinde yürürlüğe giren “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun” sayesinde bu büyümenin kontrollü olması için adımlar atıldı. Ancak sektördeki para kokusunu alan bazı uyanıklar sektörün hızlı ve kontrolsüz büyümesini fırsat bilerek vatandaşı dolandırma çabasına girdi.
Gerçek mi hayali mi belli değil
Sektörde hayali olduğu öne sürülen şirketlerin de çoğalmasıyla birlikte son zamanlarda sık sık cep telefonlarımızdan sürekli 0800’lü veya İstanbul, Ankara kodlu sanal numaralardan aranıyoruz. Bu arayan şahısların kimi bankacı, kimi ünlü bir markanın çalışanı, kimi bir dernek adına tiyatro bileti satan personel, kimi danışmanlık firması personeli gibi kendini tanıtırken, kimileri de çeşitli ürünler satıyor. Hatta bazıları, kredi kartıyla telefonda ödeme alıp, karşılığında kuryeler aracılığıyla boş form ya da kağıt parçası göndererek ürün sattığını belgeliyor ve bununla birlikte vatandaşı dolandırıyor. Halkı artık isyan noktasına getiren bu merkezlerle ilgili yaptığımız araştırma, vatandaşın nasıl kolaylıkla dolandırıldığını gözler önüne serdi
Güven verip dolandırıyorlar
Bazı çağrı merkezi ofislerine gazetelerdeki ilanlar aracılığıyla öncelikle dolgun maaş, sigorta ve prim vaadiyle genç personeller işe alınıyor. Öncelikle bu personeller, belli bir eğitime tabi tutuluyor ve iyi bir iletişim tekniği ile okuyacakları metinleri öğreniyor. Ardından personelin önüne telefon numaralarından veya vatandaşların Türkiye Cumhuriyeti (TC) kimlik numaraları dahil, kişisel bilgi ve kredi kartı bilgilerine kadar verilerin yer aldığı (Data) liste veriliyor. Buradaki telefon numaraları üzerinden avlarına ulaşan firmalar, önlerindeki ezberletilen metinleri okuyarak kendini bankacı ya da kurumsal bir firma personeli gibi tanıtıyor. Böylece güven sağlıyor. Güven kazandırdığı anda ise pazarlama tekniğine başlıyor. Hatta bazen reddedilmelerine rağmen ısrarcı bile olabiliyorlar.
Dolandırıcıları da dolandıranlar var
Bazı firmalar ise çağrı merkezi kurmak isteyenlerin alt yapısını oluşturacağı ürünlerini piyasada satışa sunuyor. Vatandaşın bu kadar özel bilgilerine nasıl ulaşılıp depolandığı ise bilinmiyor. Satış hedeflerine yönelik ürünleri olan bu gerçek ya da hayali firmalar, sosyal medyada kendilerini şöyle pazarlıyor: “Satış hedeflerinize yönelik doğru datanın tek adresi olan firmamızdan bitkisel, cinsel kozmetik ürün, dini ürün, asistanlık, ferdi kaza sigortaları (FKS), E-Okul, dosya masrafı kapama, klima, kombi, check-up, araç sigorta dataları, kredi kartı ve banka bilgili datalar, E-Ticaret Dataları, demografik (Şehir, adres, cinsiyet, doğum tarihi, yeri gibi) datalar, tiyatro bileti dataları, ADSL ve telekominasyon dataları, TC no'lu datalar ve daha fazlası toplamda 50 milyondan fazla kayıt içeren dev arşivimizde bulunur."
Sistemi kurmak çok kolay
Yaptığımız araştırmaya göre bu şekilde hile ile kolay para kazanan şahısların çağrı merkezi kurması ise oldukça kolay ve düşük maliyetli. Bu kapsamda kurulan altyapı ile "Voice Over Internet Protocol" bilinen kısa adıyla "VoIP" denilen sistem ile IP üzerinden ses verisi müşterilere gönderiliyor. Bu sistem, ücretsiz uluslararası telefon görüşmesi yapmanın bir yolu olarak belirtiliyor. Yani bilgisayar ve internet aracılığıyla telefon görüşmesi olarak gerçekleşen bu sistem kullanışlı ve ucuz olarak ifade ediliyor. Çağrı merkezi kurmak içinse alt yapının büyüklüğüne göre değişen opsiyonlar halinde, VoIP sonucu, sistem yazılımı, bilgisayar, masa, sandalye, kulaklık, internet dağıtıcısı, otomatik arama sistemi, çift taraflı arama sistemi ve 0850, 0212, 0216, 0312, 0232 alan kodlarıyla sanal numara alması gerekiyor.
5 dakikada çağrı merkezi
Çağrı merkezi kurmak isteyenler öncelikle bu hizmeti veren kişilere ulaşıp (BTK lisanslı firma olma uyarısı da yapan var) 5 ila 15 bin lira arasında değişen rakamlara tüm sistemi kurabiliyor. Ya da kişisel olarak gerekli malzemeleri kendileri temin edebiliyor. İnternette bu sektör üzerine satışlar yapan bir sitede, “5 dakikada çağrı merkezi kurulumu”, “ücretsiz alt yapı”, “çağrı merkezlerine özel toptan Voip trafik”, “gelen çağrılardan gelir paylaşımı” şeklinde ilanlar yer alıyor. Çağrı merkezi kuran şahıslar ise kendi işlerini buradan yürütüyor ya da dışarıdan farklı şirketlere satış amacına yönelik çağrı merkezi hizmeti sunabiliyor. Bu sistem ile çalışan şahıslar böylece çok ucuza mal edilen yöntemle binlerce lira kazanabiliyor.
(Avukat Ersoy Akdemir)
Suistimale açık 0800'lü sanal numara
Sektörün öncülerinden kurumsal bir firma ise çağrı merkezi