Milli Eğitim Bakanlığı’nca(MEB), bu yıl ilk kez uygulanan Liselere Geçiş Sınavı’nın (LGS) merakla beklenen ilk sonuçları tartışmalara neden oldu. Memur Sen ve Eğitim Bir Sen Antalya Şube Başkanı Mustafa Çoban, yerel yerleştirmede anlaşılması güç, olumsuz sonuçlar ortaya çıktığını söyledi.
Kaldırılan TEOG'un yerine getirilen sistemle ilgili eğitimin tüm paydaşların katılımının sağlanması gerektiğini ve okul ve kontenjan planlamasında hatalar yapıldığını vurgulayan Mustafa Çoban; “ bütün uyarılarına rağmen MEB'in Merkez ve taşra teşkilatında süreç içinde istişaresiz bir tavır sergilenmiş olması kamuoyunda sosyal bir maliyet üretilmiştir.” dedi.
LGS'DE 'KONTENJAN KRİZİ'
Yeni yerleştirme sisteminin öğrenci, Veli, rehber öğretmen ve diğer eğitim paydaşlarına tam ve yeterli biçimde anlatamadığını dile getiren Çoban; şunları söyledi:
“Kontenjanların kamuoyunun görüşleri ve önerileri dikkate alınmadan belirlenmiş olması, uzun vadeli düşünülmemiş olması, tercih hatalarına sebep olmuş ve yüksek puanlı öğrenciler açıkta kalmıştır. Görevi gereği veya zorunlu olarak adres ve okul değiştirmek zorunda kalan aileler ve çocuklar mağdur edilmiştir. Ve ne yazık ki yerleştirme kriterleri yerleştirmeden sonra açıklanmıştır.
“KONTENJANLAR BOŞ KALDI”
Yerel yerleştirmede Türkiye genelinde 1 milyon 141 bin 318 kontenjan için, 1 milyon 17 bin 891 aday tercih yaptı. Bu öğrencilerden 798 bin 926 sı yerleşirken 91 bin 687 si yerleşemedi. Yerel yerleştirmede 342 bin 392 Kontenjan boş kaldı. Merkezi yerleştirme ile birlikte boş kalan kontenjan sayısı toplamda 342 bin 589 olmuştur. Boş kontenjanların büyük kısmını meslek liseleri oluşturmuştur.
“İKİLİ EĞİTİMİN KAPISI” VURGUSU
Yerleştirme sonuçları göstermiştir ki yıllarca yapılan yatırımlarla azaltılan sınıf mevcutları 34 den 38 e yükseltilmiştir. Yapılacak yeni müdahalelerle bu sayının 40'a yükseleceğini tahmin ediyoruz. Ortaöğretim kurumlarının bir kısmı ikili eğitim yapacak şekilde düşünülmüş ve eğitim sistemimiz ikili eğitim cenderesi ne yeniden çekilmiştir.”
“KERVAN YOLDA DÜZELMEMİŞTİR”
Sosyal maliyeti çok yüksek olan ve çocuklarımızın geleceğini ipotek edecek hatalardan bir an önce dönülmesi veya tolere edilmesi gerektiğini kaydeden Mustafa Çoban “Derhal önlem alınmalıdır, Sonuç olarak hiçbir bilimsel veriye dayanmayan, kriterleri hakkında yeterli bilgilendirme yapılmayan, eksiklerinin ve hatalarının tespiti ve telafisi zamana bırakılmış olan bu yerleştirme sisteminden bir an evvel vazgeçilmeli, mağdur yaratmayacak yeni sistemler için tüm paydaşların katılımı sağlanmalıdır Çünkü Kervan yolda düzelememiştir” diye konuştu.
“KATKI SUNMAYA HAZIRIZ.”
Eğitim Bir Sen Şubesi olarak sorunun çözümüne katkı sunmaya hazır olduklarını ifade eden Mustafa Çoban, “Yerleştirilemeyen öğrencilerin durumu, kontenjanların güncellenmesi ve yaşanan krizin asgari kayıpla atlatılması için eğitimin tüm paydaşlarının temsilcilerinden oluşan bir Çözüm Masası kurulmasını teklif ediyor, Eğitim Bir Sen olarak bir tek öğrencinin dahi olsa mağduriyetini gidermek için sorunun çözümüne katkı sunmaya hazır olduğumuzu ifade ediyoruz.” ifadelerini kaydetti
Kaldırılan TEOG'un yerine getirilen sistemle ilgili eğitimin tüm paydaşların katılımının sağlanması gerektiğini ve okul ve kontenjan planlamasında hatalar yapıldığını vurgulayan Mustafa Çoban; “ bütün uyarılarına rağmen MEB'in Merkez ve taşra teşkilatında süreç içinde istişaresiz bir tavır sergilenmiş olması kamuoyunda sosyal bir maliyet üretilmiştir.” dedi.
LGS'DE 'KONTENJAN KRİZİ'
Yeni yerleştirme sisteminin öğrenci, Veli, rehber öğretmen ve diğer eğitim paydaşlarına tam ve yeterli biçimde anlatamadığını dile getiren Çoban; şunları söyledi:
“Kontenjanların kamuoyunun görüşleri ve önerileri dikkate alınmadan belirlenmiş olması, uzun vadeli düşünülmemiş olması, tercih hatalarına sebep olmuş ve yüksek puanlı öğrenciler açıkta kalmıştır. Görevi gereği veya zorunlu olarak adres ve okul değiştirmek zorunda kalan aileler ve çocuklar mağdur edilmiştir. Ve ne yazık ki yerleştirme kriterleri yerleştirmeden sonra açıklanmıştır.
“KONTENJANLAR BOŞ KALDI”
Yerel yerleştirmede Türkiye genelinde 1 milyon 141 bin 318 kontenjan için, 1 milyon 17 bin 891 aday tercih yaptı. Bu öğrencilerden 798 bin 926 sı yerleşirken 91 bin 687 si yerleşemedi. Yerel yerleştirmede 342 bin 392 Kontenjan boş kaldı. Merkezi yerleştirme ile birlikte boş kalan kontenjan sayısı toplamda 342 bin 589 olmuştur. Boş kontenjanların büyük kısmını meslek liseleri oluşturmuştur.
“İKİLİ EĞİTİMİN KAPISI” VURGUSU
Yerleştirme sonuçları göstermiştir ki yıllarca yapılan yatırımlarla azaltılan sınıf mevcutları 34 den 38 e yükseltilmiştir. Yapılacak yeni müdahalelerle bu sayının 40'a yükseleceğini tahmin ediyoruz. Ortaöğretim kurumlarının bir kısmı ikili eğitim yapacak şekilde düşünülmüş ve eğitim sistemimiz ikili eğitim cenderesi ne yeniden çekilmiştir.”
“KERVAN YOLDA DÜZELMEMİŞTİR”
Sosyal maliyeti çok yüksek olan ve çocuklarımızın geleceğini ipotek edecek hatalardan bir an önce dönülmesi veya tolere edilmesi gerektiğini kaydeden Mustafa Çoban “Derhal önlem alınmalıdır, Sonuç olarak hiçbir bilimsel veriye dayanmayan, kriterleri hakkında yeterli bilgilendirme yapılmayan, eksiklerinin ve hatalarının tespiti ve telafisi zamana bırakılmış olan bu yerleştirme sisteminden bir an evvel vazgeçilmeli, mağdur yaratmayacak yeni sistemler için tüm paydaşların katılımı sağlanmalıdır Çünkü Kervan yolda düzelememiştir” diye konuştu.
“KATKI SUNMAYA HAZIRIZ.”
Eğitim Bir Sen Şubesi olarak sorunun çözümüne katkı sunmaya hazır olduklarını ifade eden Mustafa Çoban, “Yerleştirilemeyen öğrencilerin durumu, kontenjanların güncellenmesi ve yaşanan krizin asgari kayıpla atlatılması için eğitimin tüm paydaşlarının temsilcilerinden oluşan bir Çözüm Masası kurulmasını teklif ediyor, Eğitim Bir Sen olarak bir tek öğrencinin dahi olsa mağduriyetini gidermek için sorunun çözümüne katkı sunmaya hazır olduğumuzu ifade ediyoruz.” ifadelerini kaydetti