1 Ocak itibarıyla yürürlüğe giren ve ‘dijital takograf’ olarak bilinen ‘Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi’ne (U-ETDS) tepki gösteren kamyoncular kontak kapatarak Antalya Toptancı Hal'inin kapısını araç çıkışına kapattı. Kamyoncularla polis ekipleri ve halden yüklediği malı götürmek için çıkış yapmak isteyen diğer kamyoncular arasında tartışmalar çıktı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren zorunlu olarak getirdiği dijital takograf takma uygulamasına Türkiye'nin dört bir yanından tepkiler gelmeye devam ediyor. Bakanlığın Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi’ni (U-ETDS) 6 ay süreyle askıya aldığını açıklamasının ardından cezaların kesilmeye devam etmesi üzerine Antalya Toptancı Hal'inde faaliyet gösteren S.S Antalya Motorlu Taşıyıcılar ve Kamyoncular Kooperatifine üye yaklaşık 150 kamyoncu duruma tepki göstererek kontak kapattı. Kooperatif binasınında bulunduğu Antalya Toptancı Hal kuzey kapısında toplanan kamyoncular önce hal çevresi ve hal içerisinde toplu şekilde kornalarını çalarak konvoy yaptı.
GERGİNLİK YAŞANDI
Çok sayıda kamyoncunun katıldığı konvoyun ardından hal içerisinden yükleme yapan kamyon ve nakliye araçlarının çıkış yaptığı kuzey kapısı araç çıkışına kapatıldı. Kapı önünde toplanan ve gerekli hazırlık yapılmadan yürürlüğe sokulmak istenen sistemin ertelenmesinin sorunlarını çözmediği belirten kamyoncu esnafı korna çalarak tepki gösterdiler. Bu sırada toptancı halinden araçlarına yükleme yaparak çıkış yapmak isteyen araçlar uzun kuyruklar oluşturdu. Emniyet yetkilileri ile kamyoncular arasında yapılan görüşmenin ardından çıkış kapılarından birisi trafiğe açıldı. Bu sırada yüklü kamyon çıkışına izin vermek istemeyen bir grup ile polis ekipleri ve diğer kamyoncular arasında tartışmalar yaşandı. Çevik kuvvet ekiplerinin araya girmesi ile Antalya Toptancı Hal'inden çıkacak kamyonlar için bir koridor oluşturuldu. Halden yük alarak çıkış yapan kamyonculara diğer meslektaşları ıslık ve alkışlarla tepki gösterdi.
9 SAAT SINIRLAMASI
Dijital takograflardaveri indirimi yapılması ve 9 saat çalışma sınırlaması nedeniyle kamyoncuların çalışmakta zorlanacağını belirten S.S Antalya Motorlu Taşıyıcılar ve Kamyoncular Kooperatifi Başkanı Osman Torun, "Kontağı açtığı andan itibaren 9 saat çalışma şartı nedeniyle kamyoncular şu anda mağdur durumda. Dijital takograf çalışmaya başladığı andan itibaren zaten 4-5 saat aracın yüklenmesi ile geçiyor. Geriye kalan sürede de bir kamyoncunun yollarda 52 km hız ile gitmesi sorunlar oluşturacaktır. 9 saat dolduğu anda 12 saat boyunca bir kamyoncu dinlenmek zorunda, birçok aracın çift şoför çalışma imkanı yok. Kamyoncu mağdur durumda, inşallah yetkililer ve Cumhurbaşkanımız sesimizi duyarak kamyoncuların sorunlarını çözüme kavuşturur" dedi. Torun ayrıca bir şoför için 8 saatlik çalışma sınırlamasının 12 saate çıkarılması gerektiğini belirtti.
VEKİLLERDEN DESTEK SÖZÜ
Öte yandan kamyoncuların kontak kapattığını öğrenerek toptancı hale gelen Cumhuriyet Halk Partisi Antalya Milletvekili Aydın Özer, İYİ Parti Antalya Milletvekili Hasan Subaşı ve Antalya Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Niyazi Özçelik de kamyoncu esnafı ile görüşerek bilgi aldı. Cumhuriyet Halk Partisi olarak konunun yakından takipçisi olduklarını belirten CHP Antalya Milletvekili Aydın Özer, konuyu Ulaştırma Bakanı Mehmet Cahit Turan ile görüşeceklerini ve TBMM'nin 14 Ocak'ta tatilden çıkmasının ardından konuyu meclis gündemine getirerek çözüme kavuşturacaklarını söyledi. Kamyonculara seslen Özer, "Yapılan düzenlenmenin kaldırılması gerek, eğer uygulanabilir olmayan bir sistem getirilirse, kamyoncularımız zorda kalır. Eziyetli ve zor bir meslek, kamyoncularımızın işini daha da zorlaştırmayalım" dedi
9 SAATTE NASIL PARA KAZANACAĞIZ
Federasyon nezdinde girişimlerde bulunduklarını ve federasyon başkanı ile Ulaştırma Bakanı Mehmet Cahit Turan'ın konuyu görüştüklerini belirten Antalya Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Niyazi Özçelik ise, kamyonculara sabırlı olmalarını ve sorunun çözüme kavuşturulacağını söyledi. Yapılacak değişikliklerin en uygun şekilde yapılacağını belirten Özçelik yasanın 2014 yılından bu yana bu çeşitli düzenlemeler ile son halini aldığını belirtti. Yeni yasaya göre, yükü yüklediklerinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı veri tabanına 6 saat içerisinde bildirmeleri gerektiğini söyleyen kamyoncu esnafı "Bunun da altyapısı henüz hazır değil. Türkiye şartlarına göre 9 saatte 350-400 km yol alabiliyoruz. Bu uygulama bizleri ciddi oranda zora sokmaktadır. 24 saatte para kazanamıyoruz ki, 9 saatte nasıl para kazanacağız” diye konuştu
DÜZENLEME YAPILANA KADAR EYLEM SÜRECEK
Önceki gün akşam saatlerinde bir kez daha toplanan kamyoncular Antalya Toptancı Hal içerisinde yer alan firmaları tek tek dolaşarak kamyonlara yükleme yapılmaması kendilerine destek olunması çağrısında bulundu. Bu sırada bazı işyeri ve kamyon sahipleri ile grup arasında gergin anlar yaşandı. Bazı kamyoncular ise meslektaşlarına destek çıkarak araçlarına yüklenen malı indirdi. Kamyoncu esnafı sabah erken saatlerde başlayan ve akşama kadar devam eden kontak kapatma eyleminin ‘Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi’nde (U-ETDS) gerekli düzenlemeler yapılana kadar eylemlerine devam edeceklerini belirtti.
SURİYELİ GENÇ KAMYONUN ALTINDA KALDI
Antalya Toptancı Hal içerisinde kamyoncuların başlattığı kontak kapatma eyleminin ikinci gününde park etmek isteyen bir kamyonun altında kalan bir kişi hafif şekilde yaralandı. Antalya Toptancı Hal içerisinde yer alan S.S Antalya Motorlu Taşıyıcılar ve Kamyoncular Kooperatifine üye kamyoncuların başlattığı kontak kapatma eylemine destek amacıyla gelen Mustafa S. idaresindeki 07 SV 767 plakalı kamyon park etmek istediği sırada aracın arka kısmında bulunan Suriye uyruklu Abdülaziz H’yi fark etmedi. Geri geri gelen kamyonun kasa tekerleri altında kalan Abdülaziz H’ye ilk müdahale çevrede bulunan kamyoncular ve polis ekipleri tarafından yapıldı. Kamyonun tekerleri altında ayağı ezilen ve olay yerine gelen Ambulansla Antalya Eğitim ve Araştırma Hastanesi'ne kaldırılan Abdülaziz H’nin durumunun iyi olduğu öğrenildi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren zorunlu olarak getirdiği dijital takograf takma uygulamasına Türkiye'nin dört bir yanından tepkiler gelmeye devam ediyor. Bakanlığın Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi’ni (U-ETDS) 6 ay süreyle askıya aldığını açıklamasının ardından cezaların kesilmeye devam etmesi üzerine Antalya Toptancı Hal'inde faaliyet gösteren S.S Antalya Motorlu Taşıyıcılar ve Kamyoncular Kooperatifine üye yaklaşık 150 kamyoncu duruma tepki göstererek kontak kapattı. Kooperatif binasınında bulunduğu Antalya Toptancı Hal kuzey kapısında toplanan kamyoncular önce hal çevresi ve hal içerisinde toplu şekilde kornalarını çalarak konvoy yaptı.
GERGİNLİK YAŞANDI
Çok sayıda kamyoncunun katıldığı konvoyun ardından hal içerisinden yükleme yapan kamyon ve nakliye araçlarının çıkış yaptığı kuzey kapısı araç çıkışına kapatıldı. Kapı önünde toplanan ve gerekli hazırlık yapılmadan yürürlüğe sokulmak istenen sistemin ertelenmesinin sorunlarını çözmediği belirten kamyoncu esnafı korna çalarak tepki gösterdiler. Bu sırada toptancı halinden araçlarına yükleme yaparak çıkış yapmak isteyen araçlar uzun kuyruklar oluşturdu. Emniyet yetkilileri ile kamyoncular arasında yapılan görüşmenin ardından çıkış kapılarından birisi trafiğe açıldı. Bu sırada yüklü kamyon çıkışına izin vermek istemeyen bir grup ile polis ekipleri ve diğer kamyoncular arasında tartışmalar yaşandı. Çevik kuvvet ekiplerinin araya girmesi ile Antalya Toptancı Hal'inden çıkacak kamyonlar için bir koridor oluşturuldu. Halden yük alarak çıkış yapan kamyonculara diğer meslektaşları ıslık ve alkışlarla tepki gösterdi.
9 SAAT SINIRLAMASI
Dijital takograflardaveri indirimi yapılması ve 9 saat çalışma sınırlaması nedeniyle kamyoncuların çalışmakta zorlanacağını belirten S.S Antalya Motorlu Taşıyıcılar ve Kamyoncular Kooperatifi Başkanı Osman Torun, "Kontağı açtığı andan itibaren 9 saat çalışma şartı nedeniyle kamyoncular şu anda mağdur durumda. Dijital takograf çalışmaya başladığı andan itibaren zaten 4-5 saat aracın yüklenmesi ile geçiyor. Geriye kalan sürede de bir kamyoncunun yollarda 52 km hız ile gitmesi sorunlar oluşturacaktır. 9 saat dolduğu anda 12 saat boyunca bir kamyoncu dinlenmek zorunda, birçok aracın çift şoför çalışma imkanı yok. Kamyoncu mağdur durumda, inşallah yetkililer ve Cumhurbaşkanımız sesimizi duyarak kamyoncuların sorunlarını çözüme kavuşturur" dedi. Torun ayrıca bir şoför için 8 saatlik çalışma sınırlamasının 12 saate çıkarılması gerektiğini belirtti.
VEKİLLERDEN DESTEK SÖZÜ
Öte yandan kamyoncuların kontak kapattığını öğrenerek toptancı hale gelen Cumhuriyet Halk Partisi Antalya Milletvekili Aydın Özer, İYİ Parti Antalya Milletvekili Hasan Subaşı ve Antalya Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Niyazi Özçelik de kamyoncu esnafı ile görüşerek bilgi aldı. Cumhuriyet Halk Partisi olarak konunun yakından takipçisi olduklarını belirten CHP Antalya Milletvekili Aydın Özer, konuyu Ulaştırma Bakanı Mehmet Cahit Turan ile görüşeceklerini ve TBMM'nin 14 Ocak'ta tatilden çıkmasının ardından konuyu meclis gündemine getirerek çözüme kavuşturacaklarını söyledi. Kamyonculara seslen Özer, "Yapılan düzenlenmenin kaldırılması gerek, eğer uygulanabilir olmayan bir sistem getirilirse, kamyoncularımız zorda kalır. Eziyetli ve zor bir meslek, kamyoncularımızın işini daha da zorlaştırmayalım" dedi
9 SAATTE NASIL PARA KAZANACAĞIZ
Federasyon nezdinde girişimlerde bulunduklarını ve federasyon başkanı ile Ulaştırma Bakanı Mehmet Cahit Turan'ın konuyu görüştüklerini belirten Antalya Şoförler ve Otomobilciler Odası Başkanı Niyazi Özçelik ise, kamyonculara sabırlı olmalarını ve sorunun çözüme kavuşturulacağını söyledi. Yapılacak değişikliklerin en uygun şekilde yapılacağını belirten Özçelik yasanın 2014 yılından bu yana bu çeşitli düzenlemeler ile son halini aldığını belirtti. Yeni yasaya göre, yükü yüklediklerinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı veri tabanına 6 saat içerisinde bildirmeleri gerektiğini söyleyen kamyoncu esnafı "Bunun da altyapısı henüz hazır değil. Türkiye şartlarına göre 9 saatte 350-400 km yol alabiliyoruz. Bu uygulama bizleri ciddi oranda zora sokmaktadır. 24 saatte para kazanamıyoruz ki, 9 saatte nasıl para kazanacağız” diye konuştu
DÜZENLEME YAPILANA KADAR EYLEM SÜRECEK
Önceki gün akşam saatlerinde bir kez daha toplanan kamyoncular Antalya Toptancı Hal içerisinde yer alan firmaları tek tek dolaşarak kamyonlara yükleme yapılmaması kendilerine destek olunması çağrısında bulundu. Bu sırada bazı işyeri ve kamyon sahipleri ile grup arasında gergin anlar yaşandı. Bazı kamyoncular ise meslektaşlarına destek çıkarak araçlarına yüklenen malı indirdi. Kamyoncu esnafı sabah erken saatlerde başlayan ve akşama kadar devam eden kontak kapatma eyleminin ‘Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi’nde (U-ETDS) gerekli düzenlemeler yapılana kadar eylemlerine devam edeceklerini belirtti.
SURİYELİ GENÇ KAMYONUN ALTINDA KALDI
Antalya Toptancı Hal içerisinde kamyoncuların başlattığı kontak kapatma eyleminin ikinci gününde park etmek isteyen bir kamyonun altında kalan bir kişi hafif şekilde yaralandı. Antalya Toptancı Hal içerisinde yer alan S.S Antalya Motorlu Taşıyıcılar ve Kamyoncular Kooperatifine üye kamyoncuların başlattığı kontak kapatma eylemine destek amacıyla gelen Mustafa S. idaresindeki 07 SV 767 plakalı kamyon park etmek istediği sırada aracın arka kısmında bulunan Suriye uyruklu Abdülaziz H’yi fark etmedi. Geri geri gelen kamyonun kasa tekerleri altında kalan Abdülaziz H’ye ilk müdahale çevrede bulunan kamyoncular ve polis ekipleri tarafından yapıldı. Kamyonun tekerleri altında ayağı ezilen ve olay yerine gelen Ambulansla Antalya Eğitim ve Araştırma Hastanesi'ne kaldırılan Abdülaziz H’nin durumunun iyi olduğu öğrenildi.
Faruk ÇELİK, Ramazan BOZCA, Fotoğraf: Serçin ÇILDIR