Uzun zamandır gündemde olan Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Tasarısı, geçtiğimiz ay TBMM'ye sevk edildi.2000'li yıllardan itibaren hızlı bir gelişme gösteren ve 2011'de 182 milyar dolarlık ciroya ulaşan perakende sektörüne düzen ve barış getirmesi beklenen tasarı umut olurken, son zamanlarda hızla yayılan bir söylenti, sektörde huzursuzluk yarattı. Perakende sektöründe endişe yaratan söylenti, AVM lobisinin TBMM’de karargah kurduğu ve tasarıda kendi lehlerinde bir takım düzenlemeler yaptırmak için baskı oluşturduğu yönünde. Bugüne kadar 3 taslak hazırlandığı ve bunların hiçbirisinin sonuçlandırılamadığını da düşünen sektörde endişe günden güne artıyor.
Budak: Müdahale normal
Konuyla ilgili görüşlerine başvurduğumuz TOBB Başkan yardımcısı ve Antalya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Çetin Osman Budak, bu tür müdahalelerin olabileceğini ancak bundan endişe edilmemesi gerektiğini söyledi. Budak, “Elbette her kesim kendi açısından iyi olacağını düşündüğü değişiklikler için çaba gösterecektir. Bu tür bir girişim var mı yok mu bilmiyorum ama olması bizim açımızdan bir şey değiştirmez. Biz tasarı hazırlanırken TOBB olarak sektörün sıkıntılarını ve bu yasada olması gereken unsurları içeren kapsamlı raporlar verdik. Tasarıda bunlar da dikkate alındı. Şimdi yasanın çıkmasını bekliyoruz. Beklediğimiz şekilde çıkması için de mücadelemizi veririz” dedi.
Sevimçok: Barışı zedeler
Geçtiğimiz günlerde TESK Yönetim Kurulu Üyeliği’ne seçilen Antalya Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği (AESOB) Başkanı Abdullah Sevimçok ise bu tür söylentilerin kendilerine de ulaştığını ifade etti. Yasa tasarısında özellikle esnafı rahatlatacak maddelerin yeraldığını ve bundan da büyük mutluluk duyduklarını belirten Sevimçok, “Biz de TESK olarak tasarıya ilişkin görüşlerimizi rapor halinde bildirmiştik. Sanıyorum bunlar dikkate alındı. Son anda bir değişiklik yapılır mı veya yapıldı mı bilmiyorum. Ancak bu tür bir varyasyon esnaf barışını ciddi derecede zedeler diye düşünüyorum. Dolayısıyla tasarı üzerinde bir lobi faaliyetinin varlığına inanmak istemiyorum” diye konuştu.
Tasarıda neler var ?
*Perakende sektöründe sıklıkla kullanılan alışveriş merkezi, büyük mağaza, zincir mağaza, özel markalı ürün, bayi gibi kavramlar tasarıda ilk kez tanımlandı. Böylece bu kavramlar hukuki bir niteliğe kavuşturulacak ve uygulamada yaşanan kavram karmaşası ortadan kaldırılacak.
*Perakende Bilgi Sistemi (PERBİS) kurulacak. Böylece bütün iş süreçleri tanımlı ve standart hale getirilecek. Çok sayıda kamu kurum ve kuruluşunun yer aldığı işyeri açılış, faaliyet ve kapanış süreçleri "Tek Kapı" üzerinden sonuçlandırılacak. Bir belge ikinci kez istenmeyecek ve böylece söz konusu işlemlerdeki uzun ve bürokrasi yoğun süreç kısaltılacak ve basitleştirilecek.
*İşletmeler PERBİS'teki verilerin yardımıyla yatırım planlamalarını doğru bir şekilde yapma imkanına kavuşacak. PERBİS ile iş yerlerinin ruhsatlı olup olmadığı denetlenebilecek. Vatandaşlar ikamet ettikleri yerlerde, iş yerlerinin ruhsatlı olup olmadığını ve ruhsata uygun faaliyet gösterip göstermediğini uygulama üzerinden anlık olarak sorgulayabilecek. Böylece insan sağlığını tehdit eden ve merdiven altı olarak tabir edilen ruhsatsız iş yerlerinin faaliyet göstermesinin önüne geçilecek.
*Tasarıyla üretici ve tedarikçilerden keyfi olarak alınan prim ve bedellerin de önüne geçilecek. Perakende işletmelerin üretici ve tedarikçilerden talep edebileceği prim ve bedeller kurala bağlanacak.
*Küçük ölçekli üretici ve tedarikçilerin markalaşmaları desteklenecek. Bu çerçevede küçük ölçekli üretici tarafından yurt içinde üretilen ve hızlı tüketim malı niteliği taşıyan ürünlerin üzerinde perakendecinin ad, unvan veya markasının yanı sıra üreticinin ad, unvan ya da markasına da yer verilecek.
*Tüketiciye yönelik haksız uygulamaların önüne geçmek amacıyla kural altına alınan kampanyalı satışlarda süre, iş yeri açılışı, devri, kapanışı, adres veya faaliyet konusu değişiklikler 3 ayı geçemeyecek. Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre tasfiye durumunda bu süre 6 ay olacak.
* Yılın belli dönemlerinde, ilçe, il, bölge veya ülke düzeyinde düzenlenen alışveriş festivalleri yasal bir dayanağa kavuşturulacak ve kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları bu festivaller için bütçelerinin belirli bir kısmını ayırabilecek.
*"Outlet" ibaresinin alışveriş merkezlerince kullanılabilmesi için içerisindeki işletmelerin tamamının sürekli indirimli satış yapıyor olması gerekecek. Kullanmak isteyen işletmenin ise satışa sunduğu malların en az yüzde 70'i outlet ürün olacak.
*Alışveriş merkezlerinde (AVM) acil tıbbi müdahale ünitesi, ibadet yeri, bebek bakım odası, çocuk oyun alanı gibi alanların oluşturulması zorunlu olacak.
*AVM'lerde esnaf ve sanatkarların da faaliyet gösterebilmelerine zemin oluşturulacak. Alışveriş merkezlerinde, esnaf ve sanatkar işletmecilerine rayiç bedel üzerinden kiraya verilmek üzere toplam satı
İlginizi Çekebilir