TÖVBE
Peygamberler günah işlemezler. Onlar insanlar arasından seçilmiş olup, koruma altındadırlar. Bunların dışında bütün insanlar az ya da çok günah işleyebilirler. “Ancak kim tövbe edip iman eder ve salih amellerde bulunursa artık kurtuluşa erenlerden olmayı umabilir.
Rabbim, dilediğini yaratır ve seçer, seçim onlara ait değildir. Allah, onların ortak koştuklarından münezzehtir, yücedir” (Kasas, 67–68). Bir ayette de şu müjde verilmektedir: “Ayetlerimize iman edenler sana geldiklerinde, onlara de ki: ‘Selam olsun size.
Rabbiniz rahmeti kendi üzerine yazdı ki, içinizden kim cehalet sonucu bir kötülük işler sonra tövbe eder ve kendini ıslah ederse şüphesiz, O bağışlayandır, esirgeyendir” (Enam, 54). Yine buna benzer bir ayet de daha önce de belirtildiği gibi şöyle der: “Sonra gerçekten Rabbin, cehalet sonucu kötülük işleyen, sonra bunun ardından tövbe eden ve ıslah olanlarla beraberdir. Şüphesiz Rabbin bundan sonra bağışlayandır, esirgeyendir” (Nahl, 119).
Bir hadiste şöyle buyurulmaktadır: “Eğer siz hiç günah işlemeseydiniz, Allah Teala hazretleri sizi helak eder ve yerinize, günah işleyecek (fakat tövbeleri sebebiyle) mağfiret edeceği kimseler yaratırdı” (Müslim).
Yine Resulullah bir hadis-i kudside Rabbinden naklen şöyle buyurmaktadır: “Bir kul günah işledi ve: ‘Ya Rabbi günahımı affet!’ dedi. Hak Teala da: ‘Kulum bir günah işledi; arkadan bildi ki günahları affeden veya günah sebebiyle cezalandırabn bir Rabbi vardır.”
Sonra kul dönüp tekrar günah işler ve: ‘Ey Rabbim günahımı affet’ der. Allah Teala hazretleri de: ‘Kulum bir günah işledi ve bildi ki, günahı affeden veya günah sebebiyle cezalandıran bir Rabbi vardır. Sonra kul dönüp tekrar günah işler ve: ‘Ey Rabbim beni afeyle!’der.
Allah Teala da: ‘Kulum günah işledi ve bildi ki, günahı affeden veya günah sebebiyle muaheze eden bir Rabbi olduğunu bildi. Dilediğini yap, ben seni affettim!’ buyurur (Müslim).
Ebu Derda (r.a.) demiştir ki: “Resululah’tan işittim, şöyle buyurdu: ‘Müşrik olarak ölenle, bir Müslümanı haksız yere öldüren hariç, Allah bütün günahları affedebilir (Ebu Davud).