Hattat Necmi Atik'in eserlerinden bir tanesi olan 'Ariflerin Satrancı' isimli eserini takdirlerinize sunuyorum. İstifade etmeniz temennisi ile...
Müminin; nefs, şeytan ve dünya ile olan imtihanında, nefsinin yeterli olgunluğa ermemiş olması; onun helal ile haram, doğru ile yanlış arasında yapacağı tercihlerde kendi aleyhine olanı öncelemesi gibi olumsuz davranışa yol açabilir.
“Biz Allah’tan geldik ve tekrar Allah’a döneceğiz” gerçeğine binâen bu dönüş yolculuğunu tam bir bilinç ve hakîkî bir hâle dönüştürmek için yolcunun yolculuğu denilen, kimi yerlerinde dar, kimi yerlerinde uçurumlu, kimi yerlerinde karanlıklarla dolu ama nihâyetinde korkulardan sâlim, ölmeden evvel, daha dünyada iken müjdeleri tattıran yolculuğun tamamlanması gerekir.
İnsan ve cinlerden olan şeytanın hilesini, nefsin oyununu, dünyanın geçici câzibesini ortadan kaldırarak devam edilmelidir yola.
Hayırlı insanların yolculuğu; her istediğini yaptıran nefs-i emmâreden, yaptığı hatayı kınayan nefs-i levvâmeden, işlemediği halde içinde isyana meyil duyan nefs-i mülhimeden, tamamen günahlardan nefret duyan nefs-i mutmainneye ve kulun Allah’tan, Allah’ın da kulundan memnun olduğu nefs-i râziyye ve nefs-i merziyyeye gelinceye kadar devam eder.
Yolcu, Hakk’ın muhabbetine yürür, beden kaydından kurtulup İlâhî ahlâk ile ahlâklanır, isim ve sıfatların tecellîsine erişir. İkilikten usanıp birlik hanına kavuşur, kendini Allah’ın aşkında yok eder, Hakk’tan halka döner, ıslah ve irşad ile meşgul olur. Bu yolculuk sayesinde yolcu Hakk’ı tanıyan, yani ârif bir kul olur.
Ariflerin Satrancı, bu dünyada yolcu olan her insanın, yolculuğu ve yolculuk boyunca karşılaşacağı hâlleri kendisine haber verip öğretip, tecrübe ettirerek, yolcuyu bilgili, becerili ve deneyimli hâle getirip ârif kılar.
Ariflerin Satrancı, Hakk ve hakîkata vâsıl olmak isteyen yolculara Rabbânî bir pusuladır.
ARİFLERİN SATRANCI OYUNU’NUN EĞİTİM VE ÖĞRETİMDEKİ ROLÜ
Oyunlara eğitim bilimleri açısından bakıldığında iki tür oyun tanımı yapılır:
1. Amaçsız yalnız eğlenmek için yapılan her türlü etkinliktir. Küçük çocuklarda görüldüğü gibi yetişkinlerin faaliyetleri arasında da görülür.
2. Belirli öğrenmeler ile düzenlenmiş, oyunun yapısı ve kurallarına uyarak, bazı amaçlara ulaşmak için kişilerin daha önce öğrendiklerini uygulama ve pekiştirmelerine yardımcı olan öğrenme ve öğretme tekniğidir.
Önemli bir öğrenme aracı olan eğitsel oyunlar; öğrencilere aktif öğrenme ortamı sunar. Bu ortamda öğrenciler; sosyal bir çevre edinir, kuralları ve kurallara uymayı öğrenir, deneyim kazanırlar. Eğitsel oyunlar, hem çocuklara deneyim kazandırdığı hem de aktif öğrenme imkânı sunduğu için çocukların soyut kavramları somutlaştırarak öğrenmelerini sağlayan önemli bir tekniktir. Bu nedenle soyut özellik taşıyan değerlerin öğretiminde de eğitsel oyunların etkin bir biçimde kullanılması gerekmektedir. Değerlerin eğitsel oyunlar ile öğretilmesi, çocukların değerleri somut davranış biçimleri şeklinde öğrenmelerine destek olarak benimsemesini kolaylaştırmaktadır.
Oyunlar, kişinin doğduğu andan itibaren tüm eğitim aşamalarındaki süreçte kullandığı en etkili ve en aktif öğrenme sistemidir. Oyunlar, ‘deneme-yanılma’ imkânı da sağladığı için, kişinin kendi yetenek ve yatkınlıklarını keşfetmesinde yardımcı olmakta ve bu özelliklerinden dolayı da oyunlar günümüzdeki eğitimcilerin dikkatini çekmekte ve kullanılmaktadır.