12 Haziran 2019 00:01
-A +A
Hidayet GÜLTEKİN

Hidayet GÜLTEKİN

KUR’AN COĞRAFYASI

2. Yahudi Kaynakları

Musa (a.s)'danİslamiyet'in geldiği 7. yüzyıla kadarbir kısmı vahiy kaynaklı, bir kısmı da insan çabasının ürünü bir çok kitap ortaya çıkmıştır. Kur'an ile Yahudi kitaplarının ana temaları birbirine benzer olduğundan, çok sayıda bilgi ve olayda aralarında ortak noktalar bulunmaktadır.
 
Yahudi kaynaklan şu eserlerden oluşmaktadır.
A. Tevrat: Musa (a.s.)'a vahyedilmiştir. Ortak isimleri Pentateach (= beş rulo, beş eski kitap) olan şu beş kitaptan müteşekkildir:
(a) Tekvin: Kainatın yaratılışını anlatır ve ayrıca Adem, Havva, Nuh, İbrahim, Yeşu, İsmail, Yakup ve Yusuf peygamberler ile ilgili bilgiler de verir.
(b) Çıkış: Musa (a.s.) ile Firavun arasında geçen hadiseleri ve İsrailoğullarının Mısır'dan çıkışını (M.Ö. 1491) anlatır.
(c) Leviler: Yahudi dininin kaidelerini içerir, Yahudilikteki haram ve helallerden bahseder.
(d) Sayılar: Mısır'dan çıkışlarında İsrailoğullannınsayılan hakkında bilgi verir ve aynca Musa (a.s.)'ın savaşlarınıve onun dininin bazı kanunlarını aktarır.
(e) Tesniye: Çıkış'tabahsedilen kanunların ve Hz. Musa'nın sözlerinin tekrarınıiçerir.
B. Nebiim(Peygamberler) iki gruba ayrılır:
(a) Yeşu, İsmail vb. gibi "Önceki Peygamberler."
(b) İşaya, Hezekiel gibi "Sonraki Peygamberler."
C. Kethubim(Yazılar), Mezmurlan, hikmetli sözleri, Süleyman, Ester ve Danyel'in ilahilerini vs. içerir.
D. Targum: Tevrat ve Nebhiim'inArami tercümesi ve tefsirlerinden oluşur.
E. Midraş: Yahudi rivayetleridir.
F. Talmud: Yahudi kanun kitabıdır.
 
3. Klasik Kaynaklar

Yunanlı ve Romalı bazı tarihçiler, coğrafyacılar ve seyyahlar, Kur'an'da işaret edilen ülke ve kabilelerin bir kısmını kitaplarında zikretmişlerdir. Bu yazarlardan bazıları o kabile ve kavimlerin çağdaşlarıolduklarından verdikleri bilgiler doğru kabul edilebilir.

1. HEREDOT (M.Ö. 484-425)
Yunan ve İran tarihini anlattığı ve bu arada Mısır, Afrika ve Arabistan'dan kısaca söz ettiği bir kitap yazmıştır. Yunanistan'ın Arabistan'la hiçbir zaman doğrudan bir bağlantısı olmasa da, Yunanlılarla İranlıların yaptıklarısavaşlarda İranlıların tarafını tuttuklarından, Heredot kitabında Araplardan bahsedilmesi gerektiğini düşünmüştür. Bu kitap Arapça'ya da çevrilmiştir.
Ancak Herodot'un Arabistan ile ilgili bilgileri oldukça sınırlıdır. Arabistan'ın güneydeki son ülke olduğunu ve oradan ötede hiçbir insanın yaşamadığınıdüşünüyordu. Dahası Arabistan'ıİran'dan ayıran Basra körfezinin varlığından bile haberdar değildi.
 
Heredot'tan bir asır sonra, M.Ö. 332-331'de Büyük İskender Mısır ve İran'a sefer düzenledi. Böylece askerleri de Arabistan sınırlarını ve Basra Körfezi'ni tanıma fırsatı elde ettiler. Büyük İskender, hiç fethedilmemiş
Arabistan topraklarını istila etmek istiyordu, ama M.Ö. 323'teki ani ölümünden dolayı bu istila planıakim kaldı. Yine de Yunanlılar, Mısır ve İranlılarla diplomatik ilişkileri münasebetiyle İskenderiye ve Basra Körfezi'ndeki Arap tüccarlarla sık sık temas kurmaktaydılar. Bu sayede Yunanlılarıfı Araplara dair bilgisi eskisiyle kıyaslanmayacak kadar artmıştı.
 

Facebook'ta paylaş butonu
Print
Yorum Yap
Yorumunuz
1000

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

Facebook Yorumları
Dikkat Çekenler
Yazarlar
Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
Alıntı Yazarlar
Anket

Sayfalar
Duyurular
Linkler
Arşiv
Günlük Gazeteler
Oku
Ziyaretçi Defteri
Hava Durumu
Hava Durumu
Yükleniyor...