Tiryakilere hayati uyarı

SİGARAYI BIRAKMANIN YOLLARI

Sağlık 7 Şubat 2019 17:52
Tiryakilere hayati uyarı
-A +A

Memorial Antalya Hastanesi Psikiyatri Bölümü'nden Uz. Dr. Nehir Kürklü, '9 Şubat Dünya Sigarayı Bırakma Günü' dolayısıyla sigara bağımlılığından vazgeçme yolları hakkında bilgi verdi.

Nehir Kürklü, başta kalp hastalıkları ve pek çok kanser gelişimine zemin hazırlayan tütün ve tütün ürünlerinin, kronik solunum yolu hastalıklarında da tetikleyici role sahip olduğunu söyledi. Bir tütün ürünü olan sigaranın dumanının, 70'inin kansere neden olduğu bilinen 5 binden fazla kimyasal madde içerdiğini aktaran Kürklü, "Sigara içme davranışı, nikotin bağımlılığı sonucu sürdürülmektedir ve bırakılması da bir anlamda bu bağımlılığın tedavisidir" dedi.

SİGARA İÇME NEDENİ GÖZLEMLENMELİ

Sigara bırakmaya hazırlık döneminde bireyin kendi içme davranışını gözlemesinin, koşullu uyaranların tanınmasını ve kuvvetinin belirlenmesini sağladığını belirten Nehir Kürklü, şöyle devam etti:
"Bu bilgiler sigarayı bırakma sonrası ortaya çıkacak içme isteğinin ne zaman, nerede, hangi durumlarda ve ne şiddette ortaya çıkacağının tahmininde işe yaramaktadır. Bu uygulama otomatik olarak gelişen sigara içiminin farkına varılmasını da sağlayacaktır. Olumsuz ruh halini azaltacak bilişsel strateji bilgisi geliştirmek; kendisinde gelişen ruhsal değişikliklerin geçici olduğunu ve yaşanan bu olumsuzluğun nikotin yoksunluğundan kaynaklandığını öğretir. Bu sigarayı bırakan kişi için rahatlatıcı olabilir. Bu tip bireylere tıbbi destek verilebilir ya da uzmana sevk edilebilir."

YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRAN YENİ ALIŞKANLIKLAR EDİNİLMELİ

Sigarayı bırakma döneminde yaşam biçiminin değiştirilmesi gerektiğini vurgulayan Kürklü, "Düzenli egzersizle bireyin kondisyonu artacağı gibi stresle başa çıkması kolaylaşır. Ayrıca yoksunluk belirtilerinin hafiflemesi sağlanabilir, kilo alma eğilimi önlenebilir. Haftada 4-5 gün en az 30 dakikalık yürüyüş ve hafif koşu gibi egzersizler yapılmalıdır. Kişinin kahvehaneye gitmek, aşırı çay ve kahve tüketimi gibi eski alışkanlıklarından vazgeçmesi önemlidir. Bunların yerine sigara için koşullu uyaran niteliğinde olmayacak kitap okuma, el işi gibi yeni alışkanlıklar edinilmesi, bırakma sürecini kolaylaştırabilir" dedi.

Kaynak : DHA

Facebook'ta paylaş butonu
Print
Yorum Yap
Yorumunuz
1000

Henüz yorum yapılmadı,
İlk Yorum yapan siz olun...

Facebook Yorumları
Dikkat Çekenler
Yazarlar
Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
Alıntı Yazarlar
Anket

Sayfalar
Duyurular
Linkler
Arşiv
Günlük Gazeteler
Oku
Ziyaretçi Defteri
Hava Durumu
Hava Durumu
Yükleniyor...